Service & Trim
FÖR KLASSIKER

TJÄNSTER

Motorcykel Teknik och Renovering med högsta kvalité

MC service

Håll din klassiker i toppskick så löper den liten risk att bli bortglömd i garaget.
Beställ service idag!

Renovering

Erfarenhet och det bästa i verktygsväg borgar för briljanta resultat. Allt arbete utförs med yttersta omtanke och precision.
Inga kuggar eller glidlager är för mycket för oss.

MC delar

Vi delar gärna med oss av våra delar mot en mindre ersättning.

MOTORCYKEL SERVICE

Service för hojen i en välutrustad verkstad Allt arbete i verkstaden utförs för 350:-/timme.

Regelbunden service är en förutsättning för att en motorcykel skall fortsätta fungera utan problem. Hoppar du över det kanske hojen startar men den lär inte gå optimalt och du löper stor risk att behöva göra en kostsam reparation på sikt. Jag har inget fast pris för service eftersom det kan skilja mycket på om motorcykeln är i gott originalskick eller ombyggd. Observera att en service dock innebär att motorcykeln är fungerande.




STANDARD SERVICE

En standard service utförs för 350:-/timme plus pris för bytta reservdelar och inkluderar följande moment:



ANNAN SERVICE

Andra vanligtförekommande arbeten är renovering av gaffel, hjul, bromsar, generatorer, elsystem etc. Du kan lita på att alla renoveringsprojekt utförs med utgångspunkt att lämna ifrån mig ett arbete där funktion och utseende skall var som en nytillverkad detalj, eller bättre. Givetvis kan du få en uppskattning av pris och tidsåtgång före arbetet startas upp.

Gaffeln kan behöva en genomgång med byte av slitdelar och en uppsnyggning med polering. För bättre väghållning rekommenderas byte till progressiva gaffelfjädrar.


BROMSAR

En genomgång av bromsarna innebär för hydrauliska bromsar en renovering av ok och huvudbromscylinder samt byte bromsolja. För trumbroms byter jag bromsbackar och ställer in bromsen för bästa funktion.


FÄLGAR

Jag ekrar fälgar och bygger hjul. Vill du ha nya fälgar kan jag erbjuda Morad/Akront fälgar i aluminium med hög eller låg kant, engelska eller italienska kromade stålfälgar samt rostfria ekerset. Observera att fälgarna är borrade för respektive nav - i motsats till universalborrade fälgar vilka ej bör användas till seriösa hjulbyggen. Polering av nav och byte av hjullager, nya däck och balansering av hjulen brukar göras när vi ändå är igång.

MOTOR RENOVERING

Renovering av BSA, Norton, Triumph motorer eller delar av motor till classic racing eller gatåkningAllt arbete i verkstaden utförs för 350:-/timme.

Renovering av hela eller delar av motorer och växellådor utförs med noggrannhet och precision. Jag renoverar topplock, borrar och henar cylindrar. Önskar du endast ha bottendelen eller kopplingen renoverad ordnar jag det. Efter mer än 30 års erfarenhet av arbete med Triumph, Norton och BSAs 2- och 3-cylindriga motorer har jag alla fixturer som behövs för maskinbearbetning och kontroll. Övriga märken mottas i begränsad omfattning.




MOTORKARAKTÄR

Vill du ha en helrenovering av en motor kommer vi överens om vad det är för motorkaraktär du önskar. Oavsett om du vill ha en motor till Classic racing eller till gatåkning kan jag hjälpa dig. Jag bygger din motor efter hur du har tänkt att använda den och använder de bästa delarna för just dina önskemål. Att bygga en specialmotor innebär inte nödvändigtvis en kompromisslös vrålvass fullrace-motor. Jag föredrar en harmonisk motor där alla delar är optimerade för att fungera väl ihop. Det ger en jämn motorkaraktär, styrka och dragvillighet i alla lägen vilket ger god körbarhet både på och utanför en bana.

En helrenovering innebär att motorn tas ner i sina beståndsdelar, alla delar rengörs, mäts och kontrolleras. Därefter avgörs vilka delar som kan användas respektive skall lagas eller ersättas av nya delar. Alla gängor kontrolleras och lagas vid behov, sprickor, tätningsytor planas mm. Montering sker sedan med beaktande av yttersta renlighet och kontroll av funktion.

EL & STRÖM

Service och ny teknik i elsystem för bättre laddning i gamla motorcyklarEn vanlig anledning till att äldre motorcyklar blir stående är problem med elektroniken. Det beror, till skillnad mot vad som ibland påstås, inte på att Joseph Lucas var inkompetent. Komponenterna var det bästa som fanns för 60 år sedan, men föga förvånande har tekniken utvecklats sedan dess. Ett risigt elsystem med dålig jord och spruckna isoleringar fungerar inte oavsett tillverkare.

Naturligtvis kan det vara roligt att behålla sin likströmsgenerator eller tändmagnet, men det bästa med elektronik är att moderna komponenter är bättre, mer hållbara och är fysiskt mindre i storlek. Det gör att man kan byta ut äldre teknik mot modernare bättre fungerande utan att förändra utseendet på sin klassiska motorcykel.



LADDNING

Både likströms- och växelströmsgeneratorerna producerar nog med ström för de förbrukare som finns original. Den svaga länken är för likströmmarna laddregleraren som sällan är korrekt injusterad och dessutom drar ”mycket” ström eftersom den är shuntreglerad. Moderna laddreglerare är mer exakta och drar mindre ström. Växelströmsgeneratorn/alternatorn reglerar laddspänningen med en zenerdiod och en Lucas likriktare. Både zenerdiod och likriktare kan ersättas av en och samma laddreglerare med effektivare likriktning och exakt reglering av laddspänning.



TÄNDSYSTEM

En modern förbränningsmotor är fortfarande ganska lik en 60 år gammal motor. En stor skillnad är dock att styrningen av motorn i dag görs med avancerad elektronik. Dåtidens teknik är robust och fungerar men det finns ingenting som en tändmagnet eller ett brytarsystem gör bättre än ett modernt tändsystem. Ett elektroniskt tändsystem med en förprogrammerad tändkurva och en stark gnista gör motorgången jämn och stadig. Tändfel sliter hårt på alla motorer så ge din motor en korrekt tändkurva och förläng livslängden.

Vi har sålt Boyer Bransdens olika tändsystem och laddreglerare i över 30 år. De är tillförlitliga, stryktåliga och finns för alla applikationer.

MC RESERVDELAR

Att handla reservdelar till klassiska engelska motorcyklar är i dag något av en djungel. Räkna med att de delar som finns på marknaden är eftermarknadsdelar och knappast tillverkade av vare sig Triumph, Norton eller BSA. Eftersom de ursprungliga fabrikerna försvann för länge sedan är det tyvärr många oseriösa företag som tillverkar och säljer vad man inte helt korrekt kallar originaldelar. Kvaliteten är högst varierande och sträcker sig från rena skrotet till bättre än original. Föga förvånande gäller här den gamla devisen ”du får vad du betalar för”. En jättebillig oljepump kan bli den dyraste reservdel du någonsin köpt.



VÄLJ RÄTT RESERVDEL

Reservdelar till Engelska motorcyklar Norton Commando, BSA A65, Trident, Rocket 3 Vill du att din engelska klassiker skall förbli en sådan föreslår vi att du använder beprövade reservdelar från kända tillverkare som helst någon annan har testat före dig. Vi säljer endast delar från grossister och tillverkare vi litar på och som vi skulle montera på våra egna motorcyklar. Våra leverantörer är de grossister och handlare i England och USA samt några specialister som har det där lilla extra för de som vill göra något mer än originalutförande.

I vårt lager av reservdelar finns det mesta som behövs för att renovera en Meriden Triumph från och med årsmodell 1963, en Norton Commando eller BSA A65. Dessutom har vi efter många säsongers racingerfarenhet även det nödvändiga till Trident och Rocket III. Även för övriga Triumph-, Norton- och BSA-twinnar är chansen stor att vi har det du söker hemma.

The Good Stuff

Några kända märken vi handlar med och rekommenderar:

Amal förgasare, Boyer Bransden elektronik, Kibblewhite ventiler, styrningar mm, Carrillo vevstakar, Megacycle kamaxlar, Morad fälgar, Hagon stötdämpare, Lockheed bromsar, Morgo oljepumpar och 750-cylinderkit, Renold kedjor, Surflex lameller

Amal förgasare Boyer Bransden elektronik Kibblewhite ventiler och styrningar Carrillo vevstakar Morgo oljepumpar och 750 cylinderkit Hagon stötdämpare

Om P&B

Med 30 års erfarenhet av att arbeta med klassiska motorcyklar kan du vara säker på att din motorcykel är i trygga händer och får den omsorg som den bäst behöver. P&B MC verkstad drivs av Thomas Börjesson.

P&B i Göteborg med 30 års erfarenhet av klassiska motorcyklarPå tidigt 80-tal startade två chopperkillar från Göteborg en MC-firma. Min kompis Persson skulle ta hand om reservdelsförsäljningen och Börjesson, dvs jag skulle ha hand om verkstaden. Det var från början en inriktning på engelska hojar, främst Triumph, för det var det som man byggde chopper av på den tiden. P&B Chopper MC-delar föddes 1984 och hade lokaler i de ruffligaste kvarteren på Ringön i Göteborgs hamn. Inom kort övergav Persson branschen och jag flyttade hela verksamheten till Jonsereds gamla fabriker. Namnet på firman fick dock vara kvar vilket under åren har gett upphov till en mängd lustiga spekulationer om bakgrunden. Inriktningen breddades mot BSA och Norton och det blev med tiden mer originalbyggen än choppers.



JONSERED OCH TEAM SUNSHINE

P&B blev kvar i Jonsered i många år. I lokalerna hade tidigare företaget Jonsered tillverkat och provat sina motorsågar så vi hade stora ytor och högt i tak med många rökdetektorer och brandlarm. Att brandlarmen var direktkopplade till brandkåren märkte jag första gången jag skulle svetsa! Där var många MC-tidningar på besök och gjorde reportage och fotade hos oss. De klassiska engelska motorcyklar gjorde sig väldigt bra just där i den gamla bruksmiljön i Jonsered. Det var också där som några racing killar från Göteborg fick mig att börja intressera mig för trimning. Team Sunshine med sina Rob North Tridenter satte Göteborg på Classic racingkartan. Teamet bestod av maestro himself Colin Fairall och Magnus Carlsson en körtalang helt utan pokerface samt Lars Gerhardsson, envisheten personifierad, med sin sidvagnsracer och Magnus (för det mesta) som burkslav. De gav oss under många år massor av spännande lopp. Fick man inte ståpäls av att höra Colin och Magnus med sina trimmade Tridenter följas åt på banan så var man helt enkelt inte motorintresserad. Åtskilliga segerbucklor fick de med sig och flera gånger vann de totalcupen. Var sak har sin tid och det här var en riktigt rolig tid i P&Bs historia.



FLYTT TILL SJÖVIK

När lokalerna i Jonsered skulle byggas om och hyrorna höjas blev det dags att flytta igen. Vi byggde en maskinhall hemma i Sjövik och tänkte att 200m2 skulle räcka till. Det gick väldigt fort att fylla ut varenda kvadratmeter och lite till. Fler maskiner har införskaffats vilket gör att jag nästan kan göra alla jobb hemma. Butiken har fått stryka på foten en aning för det är mekandet som är min passion. Det som lämnar mina händer skall både fungera och se snyggt ut, för som min gamla läromästare sa ”om du inte tänker göra det riktigt är det ingen idé att göra det alls”.

Kontakt

ÖPPETTIDER

måndag-fredag kl. 9.00-18.00
Lunchstängt kl. 11.00-13.00

Jag svarar i telefon när jag kan, men eftersom jag oftast är ensam kan jag inte svara när jag håller på med maskinjobb. Det är bara att försöka igen senare eller skicka ett mail eller ett mess nedan.

Vill du komma på besök och har långt att åka så avtala tid först.

SKICKA ETT MESS

HITTA HIT
embed maps
KONTAKT
E-MAIL
info@p-b.nu
TELEFON
ADRESS
P & B MC Delar
Skäfthultsvägen 3
443 74 Sjövik